FAIRTRADE. Malá známka, ale dělá velké věci

Fairtrade Česko a Slovensko ​​podporuje v ČR a na Slovensku povědomí o známce FAIRTRADE a jejích přínosech pro pěstitele z Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Kampaň s názvem “FAIRTRADE. Malá známka, ale dělá velké věci” startuje 1. října vizuálem se zrnkem kávy a sloganem „černá káva, světlá budoucnost“ při příležitosti Mezinárodního dne kávy. 

Známka FAIRTRADE označuje zboží, které bylo vyrobeno v souladu se standardy férového obchodu, což znamená, že při jeho produkci byla dodržena přísná sociální, environmentální i ekonomická kritéria. Lidé ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky si díky ní mohou vlastní prací vydělat na důstojný život a za své kakao, kávu, banány, bavlnu nebo květiny dostávají odpovídající odměnu. Na polích a plantážích zároveň nesmějí pracovat jejich děti a pěstování může být šetrné k přírodě.

Kampaní chceme v první řadě  přitáhnout pozornost ke známce FAIRTRADE a zvýšit její spontánní i dovozenou znalost. Chceme ale také, aby si kupující uvědomili, co známka znamená a co za ní stojí. Díky tomu pak ocenili aktivním zájmem, vyhledáním informací či nákupem produktů,  nejen snažení systému Fairtrade, ale i daného výrobce či obchodníka, který fairtradové produkty nabízí,” popisuje Lubomír Kadaně, výkonný ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. První vizuál kampaně pracuje s kávou, která je pro Fairtrade tradiční komoditou. 

V obchodech je na produktech sice známka FAIRTRADE malá, ale  pro zapojené pěstitele a pracovníky hodně znamená. Díky Fairtrade mají farmáři jistotu alespoň minimální ceny za svou produkci a jsou tak chráněni proti výkyvům na trhu. Kromě toho mají navíc k dispozici peníze ve formě fairtradového příplatku. O jeho využití rozhodují demokraticky hlasováním na schůzích a financují pomocí něj stipendia, staví školy a studny nebo zajistí lékařskou péči pro celou komunitu.

„Prodávat naši kávu v rámci systému Fairtrade je pro nás zásadní. Díky fairtradovému příplatku pomáháme pěstitelům měnit jejich životní podmínky. Podporujeme lepší zpracování jejich kávy, opravujeme jejich bydlení, organizujeme vzdělávací programy, chráníme životní prostředí. Začínali jsme na nule, nyní máme vlastní laboratoř kvality a výkupní místo,” potvrzuje Margarita Conde, ředitelka fairtradového kávového družstva ASOPROSIERRA z Kolumbie. 

„Kampaní chceme posílit povědomí o známce FAIRTRADE. Zdůraznit její důležitost navzdory tomu, že je na produktech většinou poměrně malá. Právě kontrast její malé velikosti a velikosti jejího přínosu jsme promítli do hlavního sloganu kampaně. Podobný kontrast pak využíváme i v copywritingu u jednotlivých komodit. Proto černá káva a světlá budoucnost, hořká čokoláda a sladký pocit, křivý banán, rovná cena a více krásy, méně uhlíku u fairtradových růží. Káva a banány jsou první komodity, které představíme na podzim a v zimě, následovat budou na jaře čokoláda a růže,” prozrazuje Tadeáš Novák z agentury Konektor, kde vznikla kreativita kampaně a grafický návrh. Sazbu vytvořil externí grafik Filip Hauser.

Pojďme společně podpořit udržitelné nakupování

Pokud se zajímáte o udržitelnou spotřebu a chcete se zapojit do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálních sítích, sdílejte naše vizuály ke kampani a přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

  • Moje férová volba 2021
  • Moje férová volba 2020