Advent znamená boom v prodeji čokoládových výrobků. Za rostoucími tržbami jsou ale také příběhy konkrétních lidí ze západní Afriky.

Advent znamená boom v prodeji čokoládových výrobků. Za rostoucími tržbami jsou ale také příběhy konkrétních lidí ze západní Afriky.

Praha 1. 12. 2020 – Prodeje čokolády rostou před Mikulášem i během adventní doby. „Alespoň pokud jde o fairtradové kakao, je poslední čtvrtletí jednoznačně nejsilnější období a ze zkušeností víme, že tento trend kopírují i celkové prodeje čokoládových výrobků u nás,“ vysvětluje Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko.

V roce 2018 tvořily prodeje za čtvrté čtvrtletí 72 % celkového ročního obratu s fairtradovým kakaem v ČR. V roce 2019 to bylo už „jen“ 52 %, ale to proto, že velký obrat byl v daném roce také v rámci Velikonoc, které jsou pomyslným druhým vrcholem v prodeji čokolády. „Naší snahou je, aby mezi čokoládovými výrobky, které lidé v této klíčové době kupují, byl co největší podíl těch, které obsahují eticky obchodované kakao. A jsme rádi, že čeští spotřebitelé a obchodníci ve stále větší míře původ zboží zohledňují,“ říká H. Malíková.

„Většina, asi 80 procent fairtradového kakaa, pochází od pěstitelů z Pobřeží slonoviny, které je celosvětově největším producentem kakaa vůbec. Většina organického, nebo chcete-li bio fairtradového kakaa pak pochází z Latinské Ameriky. Pokud jde například o pěstitele ze zemí západní Afriky, ti si pěstováním, sklizní a zpracováním kakaa vydělají průměrně necelý dolar denně, problémem je zde také nelegální dětská práce. Průzkum Cocoa Barometer z roku 2018 odhaduje, že jen v Pobřeží slonoviny a Ghaně je na kakaových plantážích nuceno pracovat 2,1 miliónu dětí,“ popisuje etické problémy spojené s pěstováním kakaa Hana Malíková. Právě spravedlivá odměna a vymýcení dětské práce jsou jedněmi z hlavních pilířů systému Fairtrade. Etické nakupování má přitom na situaci pěstitelů v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky přímý vliv: „Čím více výrobků s certifikací Fairtrade se na trhu uplatní, tím větší množství surovin mohou pěstitelé prodat za podmínek Fairtrade – tedy za cenu, která pokrývá náklady pěstování včetně jejich práce,“ vysvětluje Hana Malíková, proč Fairtrade vítá rostoucí zájem o certifikované výrobky u nás.

V ČR rostou prodeje fairtradové čokolády trvale, a to i díky již zmíněné větší angažovanosti obchodníků a vyššímu zájmu spotřebitelů. Od roku 2014 vzrostl prodej výrobků s fairtradovým kakaem u nás více než sto dvacetinásobně (v roce 2014 se prodaly výrobky z 15,7 tun fairtradového kakaa, v roce 2019 to bylo už z 1938 tun).

„Kakao je pro náš sortiment důležitou surovinou. Najdeme ji v čokoládách, cukrovinkách, právě v sezónním vánočním nebo velikonočním sortimentu značky Favorina, zmrzlině nebo cereáliích,“ potvrzuje tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler a dodává: „Před dvěma lety jsme si dali závazek, že do konce roku 2020 ponesou všechny naše privátní značky obsahující kakao certifikaci Fairtrade, BIO, UTZ a Rainforest Alliance, které dokládají, že tato surovina byla vypěstována a zpracována s ohledem na přírodu a všechny zapojené výrobce. Jsem velmi rád, že mohu potvrdit, že se nám tento závazek podařilo úspěšně dodržet.”

„Udržitelnost a sociální odpovědnost jsou vedle kvalitních služeb jednou z priorit společnosti Kaufland. Z fairtradových surovin se nejvíce využívá právě kakao. Sortiment s fairtradovým kakaem se v našich prodejnách neustále rozrůstá. Vyrábíme z něj například různé druhy čokolád, sušenek, čokoládové pomazánky i zmrzliny pro privátní značky K-Classic či K-Bio,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.