Češi a Slováci vloni nakoupili 218 tun kávy s certifikací Fairtrade

Praha, 10. května 2016 – Objem prodaných výrobků s certifikací Fairtrade se celosvětově zvyšuje. Tento trend se projevuje i v České republice a na Slovensku. Kávy se v roce 2015 prodalo v Česku 173 tun a na Slovensku 45 tun.

Káva je tak nejprodávanějším artiklem. V ČR tvoří 61 % z prodejů fairtradových výrobků. Na druhém místě je s obrovským nárůstem a s 15% podílem celkových prodejů kakao a výrobky z něj, kam se řadí i čokoláda a cukrovinky. U čokolády došlo oproti roku 2014 k největšímu nárůstu: prodej vzrostl o 500 %. V těsném závěsu a se 14% podílem jsou ostatní potraviny, kam patří především cukr a zmrzlina.

Na Slovensku je na prvním místě káva s 60 %, na druhém kakao a čokoláda s 34 %. Čaj se 4 % je na místě třetím. Ostatní produktové kategorie se dělí o zbytek.

Hana Chorváthová, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, výsledky upřesnila: „Káva je u nás stále nejznámějším fairtradovým výrobkem. V absolutních číslech sice došlo k mírnému poklesu, který byl zapříčiněný ukončením prodeje fairtradové kávy v kavárnách Starbucks v ČR, ovšem bez zahrnutí firmy Starbucks prodej kávy u nás vzrostl o 20 %, na Slovensku prodeje vzrostly dokonce o 34 %. Navíc očekáváme další významný nárůst prodeje, protože v letošním roce se zapojují do prodeje fairtradové kávy také společnosti OMV a Benzina.“

V roce 2015 se do České republiky poprvé dostaly produkty s označením „Fairtrade program pro kakao“ (Fairtrade Cocoa Programme). Program zjednodušuje podmínky pro zpracovatele a zároveň dává nové obchodní příležitosti organizacím farmářů. Obchodníci program využili a uvedli na český trh několik značek výrobků. To v důsledku přineslo výrazný nárůst v prodeji fairtradového kakaa a výrobků z něj.

Celosvětově byl v roce 2014, kdy došlo k zavedení programu pro kakao, nárůst této komodity 24%.

V letošním roce se Fairtrade Česko a Slovensko poprvé zaměřuje na podporu prodeje fairtradových výrobků v kavárnách a v restauracích. Při této příležitosti představuje první vydání české verze katalogu TASTE, průvodce fairtradovými výrobky pro obchodníky.

Prodej fairtradových produktů má jeden hlavní cíl: umožnit drobným farmářům a pracovníkům z tzv. rozvojových zemí dostat za svoje produkty odpovídající cenu, díky níž pokryjí náklady na výrobu a mají tak možnost se svojí prací uživit. Navíc získávají fairtradový příplatek, který investují do rozvoje svých komunit. „Z prodeje fairtradové kávy v Česku a na Slovensku jen za tento příplatek v loňském roce získali 2,2 mil Kč,“ dodává Hana Chorváthová.

Fairtrade celosvětově podporuje 1,6 mil drobných farmářů a pracovníků ve 125 zemích světa. Globální prodeje certifikovaných fairtradových výrobků činily v roce 2014 5,9 mld EUR.

Právě v těchto dnech probíhá Týden pro fair trade, v rámci něhož se v městech koná řada doprovodných akcí na podporu fair trade. K nejznámějším patří již tradiční Férová snídaně NaZemi. V sobotu 14. května, v den Světového dne pro fair trade, proběhne její šestý ročník. Cílem akce je podpořit fairtradové a lokální pěstitele. Letos se akce koná na 158 místech v ČR. Více informací naleznete na www.ferovasnidane.cz.

150 100 Češi a Slováci vloni nakoupili 218 tun kávy s certifikací Fairtrade 2021-02-26