Etickou certifikaci Fairtrade zná třikrát více Čechů než před deseti lety

Etickou certifikaci Fairtrade zná třikrát více Čechů než před deseti lety

Praha, 2. 7. 2020 – Agentura Median zpracovala v květnu a červnu tohoto roku pro Fairtrade Česko a Slovensko průzkum, v němž zjišťovala znalost etické certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Známku FAIRTRADE zná podle výsledků tohoto průzkumu 58 procent Čechů, znalost tohoto označení tak vzrostla za uplynulých deset let trojnásobně. Spontánní znalost označení FAIRTRADE činila letos 11 procent.

Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů. 35 % respondentů přitom uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. „Známkou FAIRTRADE jsou označeny produkty certifikovaných pěstitelů a výrobců dodržujících standardy, jako jsou zákaz dětské práce, spravedlivá odměna pro pěstitele nebo šetrný přístup k životnímu prostředí. Že znalost tohoto označení roste, si vysvětlujeme mimo jiné větším zájmem o témata udržitelnosti. Věřím, že svou roli hraje i stále větší nabídka těchto výrobků ze strany českých obchodníků a také osvětové aktivity, které pořádáme jak přímo my, tak členské organizace naší platformy,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a doplňuje: „Znalost známky FAIRTRADE mezi českými spotřebiteli jsme zjišťovali také v letech 2010, 2013 a 2019. Za tuto dobu vzrostla z 16 na 58 procent, tedy trojnásobně.

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (otázka v průzkumu zněla: „Znáte nějaké označení/certifikáty, které Vás informují o původu zboží nebo zaručují, že při výrobě byly splněny určité podmínky?“). Vyšší spontánní znalost průzkum ukázal pouze u označení KLASA a BIO. Pro srovnání, loňský průzkum zjistil spontánní znalost FAIRTRADE u 8 % dotázaných. Při otázce týkající se označení, které se zaměřuje na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, uvedlo FAIRTRADE 24 % dotázaných.

V minulém roce zjišťoval obdobný průzkum Fairtrade Česko a Slovensko také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy a jak je zohledňují ve svém nákupním chování. Zájem o téma dlouhodobé udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí a dodržování lidských a pracovních práv deklarovalo 80 % respondentů průzkumu. Pokud jde o zohledňování těchto otázek při nákupu, největší procento dotázaných uvedlo, že zohledňuje to, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). Nejvyšší podíl odpovědi „určitě ano“ průzkum zaznamenal u otázky týkající se dětské práce (20 %). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by spíše či určitě měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade.